`

СПЕЦІАЛЬНІ
ПАРТНЕРИ
ПРОЕКТУ

Чи використовує ваша компанія ChatGPT в роботі?

BEST CIO

Определение наиболее профессиональных ИТ-управленцев, лидеров и экспертов в своих отраслях

Человек года

Кто внес наибольший вклад в развитие украинского ИТ-рынка.

Продукт года

Награды «Продукт года» еженедельника «Компьютерное обозрение» за наиболее выдающиеся ИТ-товары

 

Володимир Поздняков

IT@WAR. ІТ-служби на війні. ОККО

+22
голоса

Хто б міг подумати, що мережі АЗС у воєнний час виявляться наскільки ж критичною інфраструктурою, як електро- та тепломережі. Одна з найбільших (входить до ТОП-3) – OKKO, що належить концерну «Галнафтогаз». І ось, будь ласка, інформація з перших рук про її роботу під час війни: Александр Ляшенко, віце-президент з ІТ та бізнес-процесів концерну «Галнафтогаз». Показово що, заставши початок війни за кордоном, Олександр повернувся до Києва в перші ж дні, щоб якнайшвидше приступити до виконання своїх обов'язків.

Чи готувались ми до війни? У певному сенсі, так. Ще на початку лютого, коли західні партнери активно попереджали Україну, ми у компанії провели спеціальні збори ради директорів, на яких обговорювали заходи перед можливим вторгненням. На жаль, ми оцінювали ймовірність війни як низьку і не стали вносити істотних змін у роботу АЗК та сховищ, що перебували у зоні ризику, наприклад, у Херсоні. З іншого боку, ми розробили детальні плани евакуації людей та консервації об'єктів. Особливо з огляду на той досвід, який у нас уже був у 2014 році. До речі, тоді ми втратили близько 20 АЗК (не враховуючи АЗК в АР Крим), але витягли всіх своїх людей.

На цей час з 425 наших АЗК продовжує працювати 350-360, в т.ч. у Херсоні та Харкові. На жаль, ми втратили вже близько десяти АЗК та одну нафтобазу – вони повністю знищені. Решта функціонує в одному з чотирьох режимів: 1) повноцінний, 2) тільки в денний час, 3) автономний (селф-сервіс через ОККО-пей), 4) законсервована. Причому ситуація може змінюватися протягом одного дня – якісь АЗК відкриваються, інші закриваються або змінюється режим їхньої роботи.

Основна проблема воєнного часу – логістика. Як зовнішня, так і внутрішня. На жаль, до війни більша частина палива (від 90 до 70%) на територію України надходила безпосередньо з Білорусі (Мозирський НПЗ) або транзитом через Білорусь (Литва), та трохи з Росії. Очевидно, що з початком вторгнення РФ в Україну всі колишні логістичні ланцюжки були зруйновані й минуло кілька тижнів, поки ситуація нормалізувалася. Наразі вже укладаються нові контракти, сформовані нові шляхи доставки, прийняті закони щодо скасування акцизу та ПДВ, який раніше доводилося оплачувати авансом під час перетину кордону.

Внутрішня логістика нафтопродуктів та товарів – друга проблема. У перші дні війни ми відчули гострий дефіцит водіїв та працівників АЗК. І попри те, що у нас є своя транспортна компанія для перевезення палива, довелося залучати треті сторони. Також доводиться щодня перекидати надлишкові залишки палива із небезпечних регіонів у безпечні. З товарами ще складніше, оскільки перестали функціонувати склади постачальників, зруйновано ланцюжки постачання. Ми були змушені шукати альтернативних дистриб'юторів і навіть почали самостійно організовувати доставку від виробників. На щастя, сьогодні більшість проблем вирішено та асортимент товарів на наших АЗК регулярно поповнюється.

Які зміни відбулися у роботі ІТ-департаментів?

Насамперед у кілька разів виросло операційне навантаження. По кожній конкретній заправці рішення, як вона працює, приймається майже в онлайн режимі. Крім того, наприкінці кожного робочого дня при закритті АЗК через комендантську годину персонал не встигає підготувати електронну звітність і ці процедури ми тепер робимо віддалено за них, а наступного дня, при відкритті, також віддалено розконсервуємо об'єкти й надаємо права доступу нової зміни. Якщо ж АЗК працює в автономному режимі, її робота повністю управляється дистанційно. Плюс дуже багато роботи на ніч. Тому частину людей із проєктних команд ми перевели до операційної роботи.

У нас завжди була велика дорожня мапа нових ІТ-проєктів (до 100 на рік). Частину з них довелося заморозити, наприклад, ті, що пов'язані з розвитком та реконструкцією мережі. Але більшість залишаються актуальними, у тому числі системи автоматизованого керування заправками та розвиток Self-сервісів на АЗК. Запланований на 2022 проєкт з міграції із SAP ERP на SAP HANA також не зупиняємо. У ньому значна частина повинна була виконуватися аутсорсерами, але тепер ми все робимо самотужки, просто трохи повільніше. Взагалі багато залежить від наших партнерів та розробників, частина з яких досі не доступні. Великим плюсом є те, що наша власна ІТ-команда повністю працездатна, більша її частина знаходиться у Львові, до того ж за час коронавірусу ми навчилися ефективність працювати віддалено.

У зв'язку з тим що кількість працюючих АЗК та доступного палива на них постійно змінюється, ми оперативно розробили інтерактивну карту актуального статусу АЗК ОККО для наших клієнтів https://www.okko.ua/fuel-map. А трохи пізніше для більшої зручності додали ще й чат-бот @OkkoFuelBot, який самостійно пропонує найближчі до користувача доступні АЗК в залежності від геолокації.

В цілому, наша ІТ-інфраструктура виявилася абсолютно готовою до умов воєнного часу. Ми задовго до цього почали перехід на мікросервісну архітектуру та хмарні рішення SaaS, замість ПК застосовуємо тонкі клієнти, робочі столи персоналу АЗК доступні через браузер, ЦОД знаходиться в Німеччині, будь-яка АЗК має два канали зв'язку – основний (як правило, оптика) та резервні (GSM). Причому завдяки запущеному внутрішньому GSM-роумінгу ми змогли без проблем перемикнутися з одного оператора на іншого там, де це було необхідно.

З кібербезпекою також жодних проблем не спостерігаємо. Ще у 2017 ми впровадили SIEM та SOC, а зараз просто розробили та оперативно впровадили нові регламенти, внесли зміни до політики резервного копіювання, почистили access-листи підрядників, перевели всіх контрагентів на двофакторну автентифікацію. З погляду атак нічого не змінилося, наша система справляється, аномалій ми не помітили.

Загалом, можна сказати, що наші ІТ-системи та процеси пройшли серйозне випробування, але витримали. Компанія працює, розвивається, допомагає країні йти до перемоги. Тож, ми не сумніваємось - все буде Україна!

Разом до перемоги!

#IT_and_WAR_in_Ukraine

Ready, set, buy! Посібник для початківців - як придбати Copilot для Microsoft 365

+22
голоса

Напечатать Отправить другу

Читайте также

 

Ukraine

 

  •  Home  •  Ринок  •  IТ-директор  •  CloudComputing  •  Hard  •  Soft  •  Мережі  •  Безпека  •  Наука  •  IoT