Можно ли скопировать стратегию Google?

26 декабрь, 2007 - 11:32Александр Москалюк

Журнал Strategy+Business обсуждает стратегию Google с точки зрения product management, уделяя внимание постоянным бетам из Маунтан Вью:

Google faces far less risk in product development than the usual business does. It routinely introduces half-finished products and services as online “betas” because it knows that, even if the offerings fail to win a big share of the market, they will still tend to produce attractive returns by generating advertising revenue and producing valuable data on customer behavior. For most companies, a failed launch of a new product is very costly. For Google, in general, it’s not. Failure is cheap.

С одной стороны понятно - неудавшаяся машина нанесет General Motors гораздо больший урон, чем неудачный проект, запущенный под логотипом Google, который некоторое время спустя можно и закрыть. Ник Карр точно определяет основное бизнес-направление компании - продажу рекламы на Web-страничках, и точно определяет сопутствующие тому бизнес-направления - поисковик, почта, служба блогов и т.д. Единственной проблемой (для стартапов, а не для Google) является тот факт, что все сипутствующие бизнес-направления Google готов субсидировать, так как они благоприятствуют основному. Что вряд ли можно назвать хорошей новостью, если сопутствующее бизнес-направления для Google является основным для вашей компании.

Your company may find itself competing, directly or indirectly, with Google, but unless you make money by selling advertising attached to digital goods, you may not be able to learn much from its example, at least not at a strategic level. The economics of Google’s business may simply be too different. By following its lead, you may go broke.

Оригинал записи на livejournal