Джейрон Ланиер о бесплатности Вэба

12 январь, 2010 - 16:10Александр Москалюк

Джейрон Ланиер, в свое время один из первых программистов, занимавшийся коммерциализацией виртуальной реальности, опубликовал новую книгу, в которой призывает опасаться коллективизации Вэба. Несмотря на успех модели коллективной работы в некоторых проектах (Википедия), проекты, "разработанные комитетами" не оставляют возможности для креативности, а наиболее успешные технологии сегодня так и являются достоянием частных лиц и чаще компаний, а не публики:

There’s a dominant dogma in the online culture of the moment that collectives make the best stuff, but it hasn’t proven to be true. The most sophisticated, influential and lucrative examples of computer code—like the page-rank algorithms in the top search engines or Adobe’s Flash— always turn out to be the results of proprietary development. Indeed, the adored iPhone came out of what many regard as the most closed, tyrannically managed software-development shop on Earth.

Под прицел попадает и идея бесплатности креативного продукта за счет субсидий из чего-то другого. Типа как раздача бесплатной книги в попытке получить больше читателей и последующая монетизация, скажем, через продажу футболок с логотипом. Процесс заточен под трудноосуществимость в домашних условиях такого процесса, как печать футболок с логотипом:

The "open" paradigm rests on the assumption that the way to get ahead is to give away your brain’s work—your music, writing, computer code and so on—and earn kudos instead of money. You are then supposedly compensated because your occasional dollop of online recognition will help you get some kind of less cerebral work that can earn money.For instance, maybe you can sell custom branded T-shirts.

Небольшая рецензия и анализ книги от New York Times, где автор рецензии проводит параллели с журнализмом:

I find his critique intriguing, partly because Mr. Lanier isn’t your ordinary Luddite crank, and partly because I’ve felt the same kind of disappointment with the Web. In the 1990s, when I was writing paeans to the dawning spirit of digital collaboration, it didn’t occur to me that the Web’s “gift culture,” as anthropologists called it, could turn into a mandatory potlatch for so many professions — including my own.