Чего ждать от поисковых алгоритмов

10 январь, 2011 - 16:57Александр Москалюк

Рождественские праздники и Новый год, с сопутствующим всплеском потребительской активности, осветили весьма насущную проблему – поиск товаров работает из рук вон плохо.

В том плане, что на одну толковую ссылку приходится сотня-тысяча оптимизированных сайтов ни о чем:

But this year it really hit home just how badly Google’s systems have been spammed, as typically anything on Page 1 of the search results was some form of SEO spam – most typically a site that doesn’t actually sell you anything, just points to other sites (often doing the same thing) while slipping you some Ads (no doubt sold as "relevant"). The other main scamsite type is one that copies part of the relevant Wikipedia entry and throws lots of Ads at you.

Марко Армент, основатель Instapaper, уже вроде как забыл, как искать в Google информацию о товаре, однако в последнее время заметил растущее количество спама и в информационной сфере (его пример – электропроводка для розетки, и безопасность подогрева стеклянного чайника на газовой плите). Куча ссылок, дельный заголовок и … информация ни о чем, со всякими левыми ссылками, ведущими в никуда:

Part of what exacerbates this is the apparent explosion recently of cheap-“content” sites that try to answer every search query ever asked. Like affiliate-marketing spam, much of it seems to be generated by humans (technically — I wouldn’t classify them as such), but it’s functionally useless: sites like About.com, eHow, and countless clones with .info domain names that promise to address every niche question and informational topic, but whose content lacks all quality and substance.