`

СПЕЦІАЛЬНІ
ПАРТНЕРИ
ПРОЕКТУ

Чи використовує ваша компанія ChatGPT в роботі?

BEST CIO

Определение наиболее профессиональных ИТ-управленцев, лидеров и экспертов в своих отраслях

Человек года

Кто внес наибольший вклад в развитие украинского ИТ-рынка.

Продукт года

Награды «Продукт года» еженедельника «Компьютерное обозрение» за наиболее выдающиеся ИТ-товары

 

Частка iOS зросла до 22% в українських користувачів Viber

Найбільш поширений в нашій країні месенджер Rakuten Viber за допомогою внутрішніх інструментів зібрав узагальнену статистику щодо популярних серед його українських користувачів мобільних платформ, брендів та моделей смартфонів.

Більшість українців традиційно надає перевагу смартфонам на базі Android (78% у лютому 2024 року). Проте частка користувачів iOS зростає вже декілька років поспіль. Наразі їх 22%, минулого року було 19%, а у 2022 – 17%.

П'ятірка найпопулярніших брендів смартфонів в Україні залишилася незмінною, порівняно з попередніми роками. Перше місце посідає Samsung, за ним – Redmi та Apple. Замикають рейтинг Xiaomi та Huawei.

Чотири з п’яти місць в рейтингу масових моделей смартфонів закономірно займають бюджетні пристрої Redmi. Загалом українські користувачі Viber наразі віддають перевагу таким моделям: Redmi 9A; iPhone 11; Redmi 9C; Redmi Note 9; Redmi 9.

Фішингові листи дедалі легше долають захист поштових шлюзів

У новому звіті Cofense, що займається розробкою рішень для виявлення фішингу та реагування на нього, йдеться про значне збільшення кількості шкідливих електронних листів в обхід захищених поштових шлюзів у 2023 році.

Фішингові листи дедалі легше долають захист поштових шлюзів

Дослідження, що базується на 35 млн облікових записів, які відстежує Cofense, виявило за підсумками минулого року понад 1,5 млн шкідливих електронних листів, які обійшли клієнтські захисти поштових шлюзів (Secure Email Gateways, SEG). Це на 37% більше, ніж у 2022 році, і на 310% – ніж два роки тому.

У звіті зазначається, що кожні 57 секунд Cofense виявляла у своїх клієнтів щонайменше один шкідливий електронний лист в обхід SEG.

Фахівці відзначають, що електронна пошта залишається основним вектором атак кіберзлочинності. Причому 90% витоків даних відбуваються саме через фішингові атаки, спрямовані на співробітників компаній. Обсяги фішингу облікових даних, який є основним методом зловмисників у 2023 році, збільшилися на 67% порівняно з попереднім роком.

Також зазначається збільшення кількості таких тактик, як вішинг (голосовий фішинг, voice phishing), смішинг (SMS-фішинг), імітація брендів та фішинг з використанням QR-кодів. До речі минулого року компанія Cofense зафіксувала 331% зростання кількості повідомлень про активні загрози з використанням QR-кодів.

Охорона здоров'я та фінанси залишаються основними галузями-мішенями, оскільки кількість шкідливих електронних листів в обхід SEG в цих сегментах зросла на 84,5% та 118% відповідно.

Очікується, що компрометація ділової електронної пошти також залишиться одним з найбільш руйнівних кіберзлочинів, оскільки шахраї використовують фішингові атаки, засновані на розмовах. Традиційні засоби захисту часто не здатні відбити ці атаки, в результаті чого щорічно викрадаються мільярди доларів.

Найбільш популярні в Україні інструменти Big Data

Активними користувачами інструментів Big Data в Україні минулого року були ритейл, сфера послуг та медичні заклади. Водночас з’явився попит на такі технології у компаній-виробників, малого підприємництва й освітян.

Найбільший оператор електронних комунікацій в Україні проаналізував запити за підсумками 2023 року, що надходили від українського бізнесу. На основі цього «Київстар» підготував аналітику, у яких галузях українського ринку ростиме потреба в інструментах Big Data.

Найбільш популярні в Україні інструменти Big Data

Зокрема, минулого року серед галузей найактивнішими були наступні категорії: ритейл (онлайн і офлайн); заклади харчування (ресторани, кав’ярні, піцерії тощо); сфера послуг; сфера нерухомості; виробництво; краса і спорт (салони краси, перукарні, масажні салони, спортивні центри); медицина і ветеринарія (медичні та аптечні заклади); освіта і саморозвиток.

У ритейлі традиційно висока кількість запитів (28,77%) на Big Data-продукти (зокрема, таргетовану комунікацію) і вона й далі продовжує зростати. Крім того, прослідковується збільшення попиту в цій галузі на аналітичні продукти. Активно аналітикою також цікавиться і сфера послуг (12,33%). Водночас спостерігається зростання попиту на Big Data-продукти з боку виробників (9,59%), особливо тих, які самостійно вибудовують канали продажу своєї продукції. Зростає кількість запитів на аналітику й таргетовані SMS-повідомлення серед аптек (6,85%). Також збільшується попит на послуги з дослідження власної аудиторії та пошуку схожих потенційних клієнтів з боку сфери освіти й саморозвитку.

Що стосується певних інструментів Big Data, то минулого року серед клієнтів «Київстар» були популярні розсилки (таргетовані та тригерні), які допомагають вибудувати комунікацію з цільовою аудиторією, враховуючи стать, інтереси, потреби, спосіб життя тощо. Також має попит аналітика і портрет клієнта, що допомагає більше дізнатися про характерні риси та вподобання клієнтів (чи як змінилися їхні потреби), сегментувати аудиторію, адаптувати асортимент, розробити релевантні пропозиції та побудувати відповідну маркетингову стратегію.

Геоаналітика та теплові карти дозволяють визначити найбільш популярні серед цільової аудиторії місця для відкриття чи переміщення бізнесу, розширення мережі, запуску нових транспортних маршрутів, розміщення зовнішньої реклами тощо.

Половина користувачів Viber взагалі ніяк не захищають персональні дані

Власник найпопулярнішого в Україні месенджера Rakuten Viber, який встановлений на 98% смартфонів, провів опитування серед українців і дізнався, якими методами вони користуються задля захисту персональних даних в інтернеті, та чи стали краще розумітися на кібербезпеці за останній рік. В дослідженні взяли участь понад 50 тис. користувачів.

Половина користувачів Viber взагалі ніяк не захищають персональні дані

Результати опитування показали, що 43% українців вважають, начебто їхні персональні дані в інтернеті й так добре захищені, а тому не вживають взагалі ніяких заходів. Інші 57% опитаних користуються додатковими методами: 11% мають антивірус на телефоні, ще 4% встановлюють його на комп’ютер, 9% вмикають двофакторну аутентифікацію для всіх акаунтів, 7% завантажують програми лише з офіційних сайтів. Також респонденти зазначили, що не діляться номером телефону задля захисту даних (8%). Всього 6% українців встановлюють несхожі паролі для різних сервісів, а ще 4% – часто їх змінюють. Решта (8% опитаних) застосовують всі вищезазначені методи.

Команда Rakuten Viber також запитала українців, чи стали вони більш обізнаними в кібербезпеці за останній рік. Половина респондентів відповіли, що не цікавляться цим питанням, натомість 21% роблять все, щоб поглибити свої знання. 17% опитаних протягом року не читали нічого на тему кібербезпеки для кращого розуміння. 12% українців впевнені, що знають достатньо: 6% добре розумілися на заходах безпеки й раніше, а ще 6% відчутно покращили знання за останній рік.

Майбутні розробники оптимістичні щодо перспектив співіснування з AI

Технології штучного інтелекту дедалі більше проникають в різні сфери економіки, що викликає певне занепокоєння щодо їх впливу на ринок праці. В дослідженні McKinsey зазначають, що ChatGPT, може щорічно додавати світовому ВВП 2,6-4,4 трлн дол., а у МВФ вважають, що AI може вплинути на 40% робочих місць у світовому масштабі, та на 60% – у розвинених країнах.

Майбутні розробники оптимістичні щодо перспектив співіснування з AI

Проте молодь не бачить конкурента у ШІ, хоча і не виключає в подальшому його глобального впливу на наше життя. Згідно з опитуванням, проведеним серед 1142 учасників програми «Марафон ІТ-технологій 2023» від ЕРАМ University, переважна більшість (95%) студентів технічних спеціальностей вважає ШІ помічником. 85% використовують його у роботі чи навчанні. Найчастіше – для роботи з текстами (75%), аналітикою (71%) та зображеннями (50%). Втім майже половина студентів стикалася з «галюцинаціями» ШІ, через які він видавав хибні відповіді.

Майбутні розробники також не бачать у ШІ свого конкурента. 70% респондентів впевнені, що розумні алгоритми не зможуть замінити їх в майбутньому і позбавити роботи.

Технологія ШІ допомагає оптимізувати роботу та прискорити виконання рутинних завдань. З урахуванням наявних особливостей, принаймні найближчим часом ШІ не замінить фахівців. Проте ті, хто використовує ШІ для роботи, замінять тих, хто цього не робить.

1,84 млрд дол. коштували кібератаки Web3-сегменту у 2023 році

Згідно зі звітом «Hack3d: The Web3 Security Report 2023» від Certik, у 2023 році кібератаки, спрямовані на Web3, коштували організаціям 1,84 млрд дол. у рамках 751 інциденту. Хоча середня вартість одного інциденту склала 2,45 млн дол., помітна значна диспропорція між понесеними збитками: на 10 найдорожчих атак припадає 1,11 млрд дол.

Найбільші витрати припали на третій квартал, коли від 183 хакерських атак було втрачено 686,5 млн дол.

У звіті, в якому розглядаються зломи, шахрайства та експлойти у всій Web3-індустрії, зазначається, що минулого року втрати від інцидентів знизилися на 51% порівняно з 2022 роком, коли загальна сума збитків сягнула 3,7 млрд дол.

Однак основним фактором зниження збитків є падіння вартості децентралізованих фінансів (DeFi), середньозважена за часом вартість яких знизилася приблизно на 46% за рік.

Нагадаємо Web3 – це інтернет-сервіс, побудований з використанням децентралізованих блокчейнів. Однак ця екосистема пов’язана зі значними кіберризиками, оскільки зловмисники часто крадуть криптовалюту з DeFi-платформ.

1,84 млрд дол. коштували кібератаки Web3-сегменту у 2023 році

Звіт Certik виявив, що вектором атаки, який спричинив найбільші збитки, була компрометація приватних ключів, на яку припало 880,9 млн дол. витрат лише в 47 інцидентах. Шість з 10 найдорожчих інцидентів безпеки у Web3 сталися через компрометацію приватних ключів.

Шахрайство з виведенням коштів, коли розробники криптовалюти виводять свої кошти й залишають проєкт, щоб нажитися на інвесторах, було найпоширенішим напрямом, який використовувався для атак на Web3, – 308 інцидентів.

Вразливість коду та фішинг також призвели до значних збитків у сегменті – 291 інцидентів та 207 млн дол. відповідно.

У звіті зазначається, що протягом року постійною загрозою для Web3 залишалися гаманці-дрейнери. Це тип шкідливого програмного забезпечення або скриптів, які дозволяють зловмисникам «викачувати» кошти з гаманця жертви на свій власний.

Порушення безпеки, що торкнулися кількох мереж, принесли 799 млн дол. збитків лише в 35 інцидентах, що, на думку Certik, підкреслює постійну больову точку – інтероперабельність між мережами.

1,84 млрд дол. коштували кібератаки Web3-сегменту у 2023 році

Найбільша кількість інцидентів, пов'язаних з безпекою, сталася в ланцюжку BNB – 387, що призвело до збитків у розмірі 134 млн дол. За ним слідує Ethereum з 224 інцидентами та 686,9 млн дол. збитків.

Ще однією важливою тенденцією, виявленою у 2023 році, стали «ретроактивні баунті» (retroactive bug bounties), які призвели до повернення 219 млн дол. викрадених коштів у результаті 36 інцидентів.

У звіті згадується випадок з Euler Finance, коли експлойт дозволив зловмиснику викрасти 197 млн дол. у березні 2023 року. Компанія запропонувала винагороду в розмірі 1 млн дол. за інформацію, яка допоможе заарештувати зловмисників, і зажадала повернення вкрадених коштів. Зрештою хакер повернув приблизно 147,8 млн дол. і висловив каяття за напад, після чого Euler відкликала винагороду в розмірі 1 млн дол.

Кіберзловмисники активно використовують популярність ChatGPT

Рейтинг найбільш поширених інтернет-загроз за пів року з червня до листопада представила компанія Eset, розробник рішень комп’ютерної безпеки. За її даними, у цей період кіберзлочинці активно використовували популярність ChatGPT, поширюючи небезпечні вебдодатки та розширення для браузера. Також зросла кількість шпигунських програм для Android та загроз для викрадення паролів на macOS.

Кіберзловмисники активно використовують популярність ChatGPT

Так лише рішеннями Eset з червня до листопада 2023 року було заблоковано понад 650 тис. спроб доступу до шкідливих доменів, назви яких містять chapgpt або подібний текст зі згадкою чат-бота ChatGPT. Найчастіше зловмисники поширюють за допомогою таких доменів шкідливі розширення для браузера Chrome. Саме тому варто уважно перевіряти розширення браузера перед їх встановленням та використовувати захисне рішення для виявлення небезпеки.

На 89% зросла кількість виявлень шпигунського програмного забезпечення для Android. Такий ріст відбувся насамперед через набір інструментів, який продукти Eset виявляють як SpinOk. Варто зазначити, що ці інструменти використовувались в багатьох легітимних додатках для Android, зокрема які поширюються через офіційні магазини.

Серед найпоширеніших загроз для користувачів Android також залишаються шкідлива реклама, клікери та додатки, які після завантаження приховують свою діяльність та можуть виконувати різні зловмисні дії.

Крім того, за даними Eset, у другій половині 2023 року на 290% зросла кількість виявлень програм для викрадення паролів на macOS. Працюючи у фоновому режимі, такі шкідливі програми можуть записувати натискання клавіш, робити знімки екрана або викрадати збережені паролі з браузерів користувачів чи інших програм. Маскуючись за певними файлами чи програмами, ці загрози поширюються через шкідливі вебсайти, рекламу та фішинг. Крім крадіжки паролів та різних типів файлів, вони також можуть викрадати інформацію про банківські картки та криптовалютні гаманці.

Однією з найбільш поширених загроз була JS/Agent, жертвами якої стали майже 45 тис. вебсайтів. Зловмисники намагалися використовувати уразливості сайтів для вставлення шкідливого коду JavaScript на вебсторінки. Такий код дозволяє їм завантажувати шкідливі сценарії для отримання доступу до сайту, встановлення небезпечних вебплагінів або поширення інших загроз, наприклад, бекдорів.

Кіберзловмисники активно використовують популярність ChatGPT

Тому адміністратори вебсайтів повинні бути обережними зі встановленням плагінів, особливо для WordPress, оскільки це може значно збільшити ризики атак. Також варто запровадити політику виправлення, яка вимагає застосовувати оновлення своєчасно. Крім того, веброзробники повинні використовувати безпечні методи кодування, такі як очищення даних, безпечні HTTP-заголовки та політика безпеки вмісту, щоб запобігти різним видам атак із впровадженням сценаріїв.

Загроза Android/Pandora намагалася скомпрометувати десятки тисяч пристроїв Android, серед яких смарттелевізори, ТВ-приставки та мобільні пристрої, і використовувати їх надалі для DDoS-атак. Загрози поширюються через різні вебсайти, такі як MagisTV, Tele Latino та YouCine. Після встановлення ці програми пропонують послуги потокового передавання та піратський вміст, а шкідливий функціонал залишається непомітним для користувача.

Кількість атак на криптогаманці зросла більш як на 68%. Сплеск фактично спричинений однією загрозою, на яку припадає майже 80% виявлень у цій категорії – трояном Win/Spy.Agent.PRG. Ця шкідлива програма націлена на криптовалютні гаманці, облікові дані користувача та розширення браузера для двофакторної автентифікації. Вона також перехоплює інформацію з інфікованих пристроїв.

Кіберзловмисники активно використовують популярність ChatGPT

Щоб захистити свої пристрої, спеціалісти Eset рекомендують завантажувати лише перевірені програми з офіційних магазинів, переглядати їх відгуки та рейтинг, а також слідкувати за дозволами, які надаєте.

Також спеціалісти Eset рекомендують не переходити за невідомими посиланнями, надісланими через соцмережі або електронні листи, на додаток до паролів застосовувати багатофакторну автентифікацію для входу в облікові записи та використовувати програми для захисту від кіберзагроз комп’ютерів, смартфонів та смарттелевізорів.

В українському IT-аутсорсингу наразі працює 307 тисяч фахівців

Результати масштабного дослідження IT Research Ukraine 2023, у рамках якого опитали більш як 7 тис. технічних фахівців та понад 400 компаній з усіх підконтрольних Україні областей, представив «Львівський ІТ Кластер» разом з партнерами – USAID та «Мінцифрою».

В українському IT-аутсорсингу наразі працює 307 тисяч фахівців

Отримані дані дають відповіді на важливі для галузі питання мовою цифр. Як індустрія IT-аутсорсингу впливає на економіку України та що чекає на галузь у 2024 році? Як змінився рівень доходу фахівців? Як змінилась структура форми зайнятості IT-спеціалістів, скільки технарів легалізувались за кордоном та який відсоток планує це зробити? Чи змінилися міграційні настрої?

Попри виклики повномасштабної війни українська технологічна галузь продовжує розвиватися. За останній рік кількість фахівців в індустрії збільшилася на 6%, і наразі перевищує 307 тисяч фахівців, з яких 242 тисяч живуть і працюють в Україні. Водночас на 20% збільшилася і кількість українських спеціалістів закордоном. Наразі їх чисельність сягає 65 тисяч. Більш ніж 14% фахівців планують легалізуватися закордоном. Поки що це вже зробили лише 0,8%.

Українські компанії продовжують відкривати нові офіси. Такі плани на найближчий рік мають 36% опитаних СЕО. З них 28% хочуть відкрити представництва за кордоном. Найпопулярніший вибір нової локації – Польща.

59,5% ІТ-фахівців хочуть жити в Україні, це на 2,5% більше порівняно з 2022 року. Однак, є й ті, хто хоче переїхати в іншу країну вже цього року або ж на початку наступного. Таких близько 4%, або ж 9-11 тисяч.

Українські фахівці мають високу кваліфікацію: майже 43% спеціалістів мають більше ніж шість років досвіду в IT.

За даними IT Research Ukraine, медіана доходу в Україні становить $2630, що на $270 більше ніж у 2022 році. Найбільше IT-фахівців у віковій категорії від 26 до 35 років, третина спеціалістів – жінки.

Згідно з дослідженням, у кожного десятого фахівця знизилися доходи. Утім, у порівнянні з минулим роком частка спеціалістів, чий дохід зріс – збільшилася. У 2022 таких було 14%, цьогоріч утричі більше – майже 44%.

Водночас більша частина опитаних зазначили, що зросли і їхні витрати: 72,9% у 2023 на противагу 62% торік. Найбільше заробленого витрачають на базові потреби: оренду житла, харчування тощо. Понад 80% айтівців мають змогу заощаджувати: у середньому відкладають чверть доходу. Однак, кожен десятий зберігає більш ніж половину щомісячної винагороди.

Понад 213 тисяч IT-спеціалістів, що складає 93,6% від усіх, частину свого бюджету спрямовують на благодійність. Це на 4,6% більше ніж минулого року. У середньому донатять десяту частину доходу, що дорівнює близько $264.

В українському IT-аутсорсингу наразі працює 307 тисяч фахівців

У межах IT Research Ukraine вперше в Україні комплексно дослідили стан, перспективи та особливості технологічної індустрії в усіх регіонах нашої держави.

Згідно з результатами дослідження, Київ та Київська область займають найбільшу частку в обороті IT-галузі України – 41,5%. Повномасштабна війна змінила регіональну структуру ІТ-індустрії України: Львівська область стала осередком релокації та займає друге місце за кількістю зайнятих та за обсягом обороту. Частка Львівщини в обороті технологічної галузі – 16,1%.

Унаслідок внутрішнього переміщення людей та бізнесу зі сходу зріс локальний оборот IT на півдні. Зокрема частка Дніпра в обороті IT-галузі – 8,3%, Одеси – 5,4%.

А от для Харківщини релокація бізнесів та спеціалістів стала одним із найбільших викликів. Водночас за результатами сплачених податків у місцеві бюджети, реєстрацію ІТ-спеціалісти з Харківської області не змінили. Відтак, надходження ЄП у 2022 році в області зросли та залишаються на рівні у 2023.

В українському IT-аутсорсингу наразі працює 307 тисяч фахівців

Технологічна галузь продовжує залишатися однією з ключових в українській економіці. Адже забезпечує значний обсяг валютних надходжень. Комп’ютерні послуги складають 41,5% загального обсягу експорту. Це дещо менше ніж торік, тоді було 45,5%. Однак, це досі найбільша частка серед інших послуг, що експортуються.

Частка IT у внутрішньому валовому продукті становить 4,9%. А компанія, найнявши одного IT-фахівця, створює та зберігає 2,7 робочих місця.

Водночас експорт IT-послуг зменшується. Згідно з даними IT Research Ukraine він імовірно становитиме 6,7-7,1 млрд дол. Відтак, 2023 рік стане першим за роки незалежності України, коли технологічна індустрія не покаже росту в порівнянні з минулим роком.

Amazon вже випереджає UPS та FedEx

Цього року Amazon планує доставити 5,9 млрд посилок, що на 13% більше, ніж торік, за даними Wall Street Journal. Це більше, ніж в UPS, яка очікує на 5,3 млрд посилок цього року, а також більше у порівнянні з FedEx, яка доставила 3,05 млрд за останній фінансовий рік. Однак слід додати, що U.S. Postal Service все ще випереджає всі ці три компанії за обсягами доставки посилок.

Варто зазначити, що це суттєва зміна розкладу сил порівняно з тим, що було кілька років тому, коли Amazon залежала від обох конкурентів у виконанні основної частини роботи з доставки. І сталося те, що колись вважалось навіть неможливим.

«Побоювання щодо руйнування галузі продовжують підживлюватися фантастичними – я ретельно вибрав це слово – статтями та звітами, – казав колишній генеральний директор FedEx Фред Сміт під час телефонної конференції з аналітиками у 2016 році. – Цілком ймовірно, що основними постачальниками послуг електронної комерції в осяжному майбутньому будуть UPS, Amazon та FedEx».

Однак вже у 2019 році Amazon і FedEx припинили співпрацю. При цьому у доходах UPS на Amazon припадає близько 11%.

Різке збільшення обсягів доставки Amazon відбулося в перші дні пандемії. Компанія витратила значні кошти на відкриття нових складів і логістичних центрів, подвоївши розмір своєї мережі. Вона також залучила малий бізнес у напрямку доставки. Ще у 2018 році Amazon запустила програму, за якою підприємці можуть розпочати власну франшизу з доставки її посилок стартувавши всього з 10 тис. дол. За словами колишніх керівників компанії, програма Amazon налічує близько 200 тис. водіїв у США, що допомогло швидко збільшити кількість посилок, які вона могла доставляти щодня.

І Amazon не планує зменшувати темпи. Раніше цього року було оголошено про плани подвоїти кількість пунктів доставки в день замовлення (мова про США). У липні цього року компанія повідомила, що доставила понад 1,8 млрд одиниць товарів учасникам програми Prime з доставкою в день замовлення або наступного дня. Це приблизно в чотири рази більше, ніж за той самий період 2019 року.

Оскільки частка Amazon у доставці збільшується, FedEx та UPS заявили, що в останні роки вони не змагаються за обсяги, а натомість зосередилися на доставці більш прибуткових посилок.

Однак слід додати, що хоча Amazon й перевершила конкурентів за обсягами адресної доставки, навряд чи вона повторить їх підхід у глобальному покритті, а також у доставці між клієнтами.

Більшість користувачів Viber в Україні не вірять в «Чорну п’ятницю»

Опитування Rakuten Viber показало, що 66% українців не вірять у великий розпродаж Black Friday, а ще 20% не цікавляться подібними сезонними знижками, купуючи необхідне в міру потреби.

Напередодні «Чорної п’ятниці» компанія Rakuten Viber розпитала українців щодо їхнього ставлення до традиційного розпродажу, який припадає на п'ятницю після «Дня подяки». В анонімному онлайн-опитуванні в офіційному каналі «Viber Україна» взяли участь понад 46 тисяч користувачів найпопулярнішого в нашій країні месенджера.

Результати дослідження показали, що 66% не вірять у «парад знижок» та вважають це маркетинговим ходом. Ще 20% респондентів не чекають на знижки, просто купуючи необхідне в міру потреби. Втім 13% опитаних вірять у реальність знижок на «Чорну п’ятницю». Половина з них навіть збираються полювати на вигідні пропозиції в цей час. Цікаво, що ніколи не чули про Black Friday тільки 1% українців.

Також Rakuten Viber намагалася з’ясувати, що саме планують купувати користувачі цього року під час розпродажів. Більшість (67%) українців відповіли, що нічого не купуватимуть, а 10% орієнтуватимуться на конкретні акційні пропозиції. Решта респондентів відкладали шопінг в очікуванні «Чорної п’ятниці». При цьому найпопулярнішою категорією стали одяг та взуття – їх планують придбати 7% опитаних. Акції на техніку для дому чекають 4%, на гаджети – також 4%. Ще 3% опитаних планують купувати косметику, продукти для догляду за собою та вітаміни, трохи менше купуватимуть товари для дому та ремонту (2%), і товари для домашніх улюбленців (2%). Найменше опитаних зазначили, що придбають товари для авто (1%) та підписки на корисні сервіси (менш як 1%).

 

Ukraine

 

  •  Home  •  Ринок  •  IТ-директор  •  CloudComputing  •  Hard  •  Soft  •  Мережі  •  Безпека  •  Наука  •  IoT